6 december 1965

Op de verjaardag van onze Goed Heiligman vertrokken we uit de Nederlandse Antillen waarna we op 10 december de Keerkring weer passeerden.
Daags voor de Kerst op 22 december 1965 was ik weer bij mijn geliefde vrouwtje terug en zijn we afgemeerd aan steiger 14 te Den Helder.
Dit ging allemaal wat minder vlot dan we verwachtten, want de Koninklijke Douaniers wilden blijkbaar wat verder zoeken dan gebruikelijk, maar uiteindelijk konden we met verlof ! Voor mij een hele grote beleving daar ik voor het eerst kennismaakte met mijn zoontje die tijdens deze uitzending was geboren........ Na ons verlof is Hr.Ms. Dubois uit dienst gesteld in februari 1966 en in 68 verkocht aan Simons Sloperij te Rotterdam. Misschien scheer ik me nu wel met scheermesjes uit het staal van dit schip!
Meer info over dit puike schip kan je vinden op
Daags voor de Kerst op 22 december 1965 was ik weer bij mijn geliefde vrouwtje terug en zijn we afgemeerd aan steiger 14 te Den Helder.
Dit ging allemaal wat minder vlot dan we verwachtten, want de Koninklijke Douaniers wilden blijkbaar wat verder zoeken dan gebruikelijk, maar uiteindelijk konden we met verlof ! Voor mij een hele grote beleving daar ik voor het eerst kennismaakte met mijn zoontje die tijdens deze uitzending was geboren........ Na ons verlof is Hr.Ms. Dubois uit dienst gesteld in februari 1966 en in 68 verkocht aan Simons Sloperij te Rotterdam. Misschien scheer ik me nu wel met scheermesjes uit het staal van dit schip!
Meer info over dit puike schip kan je vinden op
10 februari 1966

Geplaatst aan boord van Hr.Ms Amsterdam D 819, heerlijke schepen waar ik me lekker op voelde.......Op deze jager heb ik grotendeels bij de Konstabels gewerkt als kabelgast Konstabel.
Vond de afwisseling van het matrozenvak en het konstabelvak altijd plezierig en kon het in beiden dienstvakken wel klaren......
Van de reizen kan ik weinig meer vertellen daar ik veel in Smaldeelverband heb gevaren met de onderzeebootjagers, maar weet niet meer met welk schip ik waar naar toe ben geweest.......
Daagt het me weer , wordt deze tekst nog wel verder aangepast.
Vond de afwisseling van het matrozenvak en het konstabelvak altijd plezierig en kon het in beiden dienstvakken wel klaren......
Van de reizen kan ik weinig meer vertellen daar ik veel in Smaldeelverband heb gevaren met de onderzeebootjagers, maar weet niet meer met welk schip ik waar naar toe ben geweest.......
Daagt het me weer , wordt deze tekst nog wel verder aangepast.
1 mei 1966

Bij de zeemacht buiten tegenwoordigheid ingelijfd als gewoon dienstplichtige van de lichting 1966 uit de Gemeente Den Helder onder nr 463
14 oktober 1966

Geplaatst aan boord van Hr.Ms. Friesland D 812.
Als snel werd ik hier gebombardeerd tot kabelgast.......op zich een mooie baan die ook wel verantwoording met zich meebrengt en voor het matrozenvak een uitstekende kans om net iets meer onder de knie te krijgen .
De Friesland zou in de beginjaren 67 naar Curacao vertrekken en ik moest kernbemanning lopen daar een ieder met verlof ging....... Tussentijds heb ik de kwartiermeesters-opleiding aangevraagd, ben toen getest en hier kwam mijn functie aan boord goed van pas, want de praktijk aan boord van dit schip heeft mij geen windeieren gelegd en rolde ik zo door de test en keuring heen. In 1979 is het schip verkocht en verschroot aan Intershitra, Rotterdam
Als snel werd ik hier gebombardeerd tot kabelgast.......op zich een mooie baan die ook wel verantwoording met zich meebrengt en voor het matrozenvak een uitstekende kans om net iets meer onder de knie te krijgen .
De Friesland zou in de beginjaren 67 naar Curacao vertrekken en ik moest kernbemanning lopen daar een ieder met verlof ging....... Tussentijds heb ik de kwartiermeesters-opleiding aangevraagd, ben toen getest en hier kwam mijn functie aan boord goed van pas, want de praktijk aan boord van dit schip heeft mij geen windeieren gelegd en rolde ik zo door de test en keuring heen. In 1979 is het schip verkocht en verschroot aan Intershitra, Rotterdam
10 april 1967

Geplaatst op Hr.Ms. Zuiderkruis Wachtschip Willemsoord,.......
Dit was voor mij in hoofdzaak een administratieve plaatsing voor Arts, Tandarts en andere administratieve zaken..........en de wachthut niet te vergeten de knijp.....( cel )
Ik was walplaatser daar ik in Den Helder woonde en ging dagelijks op de fiets naar Fort Harssens waar ik de kwartiermeester-opleiding volgde
in de SCHOOFF ( school voor scheepsonderofficieren ).
Op de Zuiderkruis kwam ik als gestrafte ....en ben als gestrafte onder begeleiding weer van boord gegaan.
Op zekere zondag nam ik op de achtermiddagwacht als ondergeschikte o.off v.d. wacht de wacht over van de sergeant die graag aan de rijsttafel wilde deelnemen.
Tijdens het overnemen v.d. wacht wilde ik het pistool controleren, trok de slede naar achter, haalde daarna de trekker over en....Boem ! een plakkaat verf van het dekhuis af van misschien wel 3 cm. dik ( alle verflagen van jaren ) en de kogel sloeg in op de steiger achter een luitenant der mariniers;........Je raad het al.......gewoon vergeten eerst het magazijn eruit te halen. ( ik hoor je het al zeggen " dombo ", ja dat klopt en voor een kanonnier nog wel te verstaan )
De lieverds hebben dan ook met zwarte verf dat verfplakkaat omcirkeld en mijn naam erin getjet !
Dit gevalletje kostte me 14 dagen verzwaard arrest..........dus in de knijp, en zondag's onder begeleiding van de MP naar huis mijn spullen ophalen, afscheid van de vrouw en s'nacht werd ik geplaatst op Hr.Ms. Karel Doorman.........( conduite-varen ) Mijn baksmaten gingen naar Hilversum voor de Kaderschool, en ik ? .....ik ging het zeegat uit !
Ik dacht daar gaat mijn toekomst bij de KM en ik kan mijn o.off strepen wel vergeten !
Pal voor ik uitslag van dit bakje kreeg had ik te horen gekregen van mijn divisiechef dat ik met goed gevolg de opleiding had doorlopen en was geslaagd, daarna streepte hij met zijn dikke vulpen ( die was net zo dik als zijn hoofd ) al mijn conduitecijfers door en zag kans om een 8 op mijn conduiten naar beneden te trekken tot een 5 met de woorden " en hiermee zorg ik dat jij nooit kwartiermeester wordt ! "....de Oetwapper !
Dit was voor mij in hoofdzaak een administratieve plaatsing voor Arts, Tandarts en andere administratieve zaken..........en de wachthut niet te vergeten de knijp.....( cel )
Ik was walplaatser daar ik in Den Helder woonde en ging dagelijks op de fiets naar Fort Harssens waar ik de kwartiermeester-opleiding volgde
in de SCHOOFF ( school voor scheepsonderofficieren ).
Op de Zuiderkruis kwam ik als gestrafte ....en ben als gestrafte onder begeleiding weer van boord gegaan.
Op zekere zondag nam ik op de achtermiddagwacht als ondergeschikte o.off v.d. wacht de wacht over van de sergeant die graag aan de rijsttafel wilde deelnemen.
Tijdens het overnemen v.d. wacht wilde ik het pistool controleren, trok de slede naar achter, haalde daarna de trekker over en....Boem ! een plakkaat verf van het dekhuis af van misschien wel 3 cm. dik ( alle verflagen van jaren ) en de kogel sloeg in op de steiger achter een luitenant der mariniers;........Je raad het al.......gewoon vergeten eerst het magazijn eruit te halen. ( ik hoor je het al zeggen " dombo ", ja dat klopt en voor een kanonnier nog wel te verstaan )
De lieverds hebben dan ook met zwarte verf dat verfplakkaat omcirkeld en mijn naam erin getjet !
Dit gevalletje kostte me 14 dagen verzwaard arrest..........dus in de knijp, en zondag's onder begeleiding van de MP naar huis mijn spullen ophalen, afscheid van de vrouw en s'nacht werd ik geplaatst op Hr.Ms. Karel Doorman.........( conduite-varen ) Mijn baksmaten gingen naar Hilversum voor de Kaderschool, en ik ? .....ik ging het zeegat uit !
Ik dacht daar gaat mijn toekomst bij de KM en ik kan mijn o.off strepen wel vergeten !
Pal voor ik uitslag van dit bakje kreeg had ik te horen gekregen van mijn divisiechef dat ik met goed gevolg de opleiding had doorlopen en was geslaagd, daarna streepte hij met zijn dikke vulpen ( die was net zo dik als zijn hoofd ) al mijn conduitecijfers door en zag kans om een 8 op mijn conduiten naar beneden te trekken tot een 5 met de woorden " en hiermee zorg ik dat jij nooit kwartiermeester wordt ! "....de Oetwapper !
23 oktober 1967

Zoals al eerder is beschreven kwam ik op de Hr.Ms Karel Doorman en mocht direct doorlopen naar het voorschip en ging achter een stalen deur met klein kijkluikje de cel in.
Nadat het schip het zeegat heeft gekozen mocht ik s'morgens gaan inrouleren, nou dat was al een ramp want 3 gestrafte matrozen 1e klas geexamineerd kwartiermeester had de schipper helemaal geen werk voor en de eerste weken moest ik mezelf maar redden.( we kwamen met drie gestraften uit de opleiding aan boord )
Enkele weken later had hij eindelijk een baantje voor mij en moest ik de matrozen 3e en 2e klas maar les geven in een leeg leslokaal en de tijden moest ik maar regelen met hun chefs......
Nou dat was een baantje waar je geen nee tegen hoeft te zeggen.
Op enig moment ben ik ontboden bij mijn divisiechef om uitleg te doen van mijn staat van dienst en over datgene wat was gepasseerd tijdens mijn opleiding. Hij wist mij te vertellen wat zijn collega in de opleiding had geflikt met mijn conduite en dat dit in het geheel niet kon en ik moest maar een verzoek indienen . Dus zo gezegd zo gedaan en enkele weken later kwam het bevrijdende woord......ik kon naar de kaderschool om mijn opleiding af te maken en ben aangesteld met terugwerkende kracht. Wat een man hè......., dat zijn pas Sobats , toch !
Nadat het schip het zeegat heeft gekozen mocht ik s'morgens gaan inrouleren, nou dat was al een ramp want 3 gestrafte matrozen 1e klas geexamineerd kwartiermeester had de schipper helemaal geen werk voor en de eerste weken moest ik mezelf maar redden.( we kwamen met drie gestraften uit de opleiding aan boord )
Enkele weken later had hij eindelijk een baantje voor mij en moest ik de matrozen 3e en 2e klas maar les geven in een leeg leslokaal en de tijden moest ik maar regelen met hun chefs......
Nou dat was een baantje waar je geen nee tegen hoeft te zeggen.
Op enig moment ben ik ontboden bij mijn divisiechef om uitleg te doen van mijn staat van dienst en over datgene wat was gepasseerd tijdens mijn opleiding. Hij wist mij te vertellen wat zijn collega in de opleiding had geflikt met mijn conduite en dat dit in het geheel niet kon en ik moest maar een verzoek indienen . Dus zo gezegd zo gedaan en enkele weken later kwam het bevrijdende woord......ik kon naar de kaderschool om mijn opleiding af te maken en ben aangesteld met terugwerkende kracht. Wat een man hè......., dat zijn pas Sobats , toch !
Enkele namen van deze kaderklas........
bovenste rij staand v.l.n.r. Huijgevoort, Verschragen, Postma, van der Velde, Bertramen Beuk (rrmnt)
zittend midden: Pijl, Wijkhuizen, Kruisman, R (ob) Vogelzang ( rrmnt ) , Strijland, Larkens ( dus niet Erkelens ), G.J.Edellijn ( rrmnt ), Maessen ( mach)
Voorste rij : Mingelers ( zvp ) Klein, Bron, Ltz Baars, Toon Mulder ( matr) Arie Krijgsman ( matr ), van der Weel (mach ) Btsm van Egmond. ( Piet )
bovenste rij staand v.l.n.r. Huijgevoort, Verschragen, Postma, van der Velde, Bertramen Beuk (rrmnt)
zittend midden: Pijl, Wijkhuizen, Kruisman, R (ob) Vogelzang ( rrmnt ) , Strijland, Larkens ( dus niet Erkelens ), G.J.Edellijn ( rrmnt ), Maessen ( mach)
Voorste rij : Mingelers ( zvp ) Klein, Bron, Ltz Baars, Toon Mulder ( matr) Arie Krijgsman ( matr ), van der Weel (mach ) Btsm van Egmond. ( Piet )