20 april 1962
Na de Eerste Militaire Vorming werd ik overgplaatst en kwam aan boord van Hr.Ms. de Ruyter C 801 , hier kreeg ik een drie maandelijkse matrozenopleiding ( varend tijdens een Middenlandse zee trip )
Als baksmeester had ik toen Kwmr. Haexks ( ik weet niet meer hoe de juiste naam moet worden geschreven )
Als broekie van 16 lente's was dat so wie so een ervaring die je niet meer vergeet, wat een indrukwekkend schip was dit.......nu na jaren beweer ik nog steeds dat het een van de mooiste oorlogsschepen is geweest aller tijden. (zie mijn reisverslag)
Als baksmeester had ik toen Kwmr. Haexks ( ik weet niet meer hoe de juiste naam moet worden geschreven )
Als broekie van 16 lente's was dat so wie so een ervaring die je niet meer vergeet, wat een indrukwekkend schip was dit.......nu na jaren beweer ik nog steeds dat het een van de mooiste oorlogsschepen is geweest aller tijden. (zie mijn reisverslag)
Mijn eerste buitenlandse haven die ik aandeed was Gibraltar.....
18 januari 1963
In afwachting van verdere plaatsingen en/of opleidingen werd ik geplaatst aan boord van Hr.Ms. Zeearend......Ik was daar zeuntje !
De Zeearend was een oud schip wat afgemeerd lag direct links over de Moormanbrug in Den Helder en was bestemd voor de opleiding van Onderzeebootverkenners en Geruispeilers.
De Oploopkantine stond er schuin tegenover, dus dat was wel makkelijk voor een biljartje en/of een lekkere snuffel in de vrije uren, en de kroketten vonden daar goed de weg ....
De Zeearend was een oud schip wat afgemeerd lag direct links over de Moormanbrug in Den Helder en was bestemd voor de opleiding van Onderzeebootverkenners en Geruispeilers.
De Oploopkantine stond er schuin tegenover, dus dat was wel makkelijk voor een biljartje en/of een lekkere snuffel in de vrije uren, en de kroketten vonden daar goed de weg ....
15 maart 1963
Geplaatst bij de Marine kazerne Erfprins voor de opleiding Afstandwaarnemer ( niet afgemaakt ) , waarna de opleiding Kannonier der 2e klasse volgde.
1 April 1963 werd ik bevorderd tot Matroos der 2e klasse.
Deze kazerne doet me steeds terugdenken aan de " looppas "; hier moest alles n.l. in looppas geschieden want gewoon marcheren was daar uit den boze !, en niet te vergeten iedere week " Defilé "
( Looppas hield in dat je met beide vuisten op de borst in een draf tempo je moest verplaatsen ). Nu ik hieraan terug denk moet ik er smakelijk om lachen....... maar een beetje Drill kon eerlijk gezegd geen kwaad !
1 April 1963 werd ik bevorderd tot Matroos der 2e klasse.
Deze kazerne doet me steeds terugdenken aan de " looppas "; hier moest alles n.l. in looppas geschieden want gewoon marcheren was daar uit den boze !, en niet te vergeten iedere week " Defilé "
( Looppas hield in dat je met beide vuisten op de borst in een draf tempo je moest verplaatsen ). Nu ik hieraan terug denk moet ik er smakelijk om lachen....... maar een beetje Drill kon eerlijk gezegd geen kwaad !
6 september 1963
Geplaatst aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman R 81 .
Op dit immense schip werd ik tewerkgesteld op het sloependek en bij de reddingsjol........ Het was in die tijd voor mij een hele beleving om met de Karel Doorman te gaan varen en zeer zeker bij slecht weer in de Golf van Biskaje keek ik mijn ogen uit.......alles bewoog , kraakte en piepte als jewelste, maar dat moest . Want wat je als jongeling niet wist, was dat als de Doorman niet kraakte en bewoog hij kon breken.......
Pracht schip en het opstijgen en landen van de vliegtuigen was een lust voor het oog en altijd een spannende aangelegenheid. Als je uitkijk brug was tijdens vliegrol had je schitterende afleiding....
Tijdens vliegrol en olieladen mocht er nooit gerookt worden aan boord en werd de rode vlag gehesen, hierdoor kreeg dit schip al gauw een bijnaam Hr.Ms. "Rookverbod" ! en/of de varende "doodskist "
In later stadium ben ik weer voor korte tijd op de Doorman geplaatst geweest, maar heb er geen onplezierige ervaring aan overgehouden.
Op dit immense schip werd ik tewerkgesteld op het sloependek en bij de reddingsjol........ Het was in die tijd voor mij een hele beleving om met de Karel Doorman te gaan varen en zeer zeker bij slecht weer in de Golf van Biskaje keek ik mijn ogen uit.......alles bewoog , kraakte en piepte als jewelste, maar dat moest . Want wat je als jongeling niet wist, was dat als de Doorman niet kraakte en bewoog hij kon breken.......
Pracht schip en het opstijgen en landen van de vliegtuigen was een lust voor het oog en altijd een spannende aangelegenheid. Als je uitkijk brug was tijdens vliegrol had je schitterende afleiding....
Tijdens vliegrol en olieladen mocht er nooit gerookt worden aan boord en werd de rode vlag gehesen, hierdoor kreeg dit schip al gauw een bijnaam Hr.Ms. "Rookverbod" ! en/of de varende "doodskist "
In later stadium ben ik weer voor korte tijd op de Doorman geplaatst geweest, maar heb er geen onplezierige ervaring aan overgehouden.
29 november 1963
Werd ik overgeplaatst naar Hr.Ms. Rotterdam D 818, dit waren pas oorlogschepen waar ik me helemaal thuis voelde....... schepen waar gewerkt moest worden, voor iemand van de Nautische Dienst altijd werk aan de winkel, zoals eigenlijk wel voor ieder dienstvak aan boord.
Ik zat hier ook voor de Kanonniersopleiding en heb zoals nu blijkt mijn oren aardig naar de knoppen geschoten.....
Deze schepen hadden een hart......konden in vredestijd ook 42 mijl/uur behalen wat onzettend hard was voor de jaren 60.
Ik heb zelf 1 x die snelheid mee mogen maken wat enorm veel impact op je maakt......alles aan boord trilde en als je op het halfdek ging staan kon je nauwelijks over de zee uitkijken zo diep werd de kont naar beneden getrokken door beider schroeven ( net als bij een speedboot).
Ik zat hier ook voor de Kanonniersopleiding en heb zoals nu blijkt mijn oren aardig naar de knoppen geschoten.....
Deze schepen hadden een hart......konden in vredestijd ook 42 mijl/uur behalen wat onzettend hard was voor de jaren 60.
Ik heb zelf 1 x die snelheid mee mogen maken wat enorm veel impact op je maakt......alles aan boord trilde en als je op het halfdek ging staan kon je nauwelijks over de zee uitkijken zo diep werd de kont naar beneden getrokken door beider schroeven ( net als bij een speedboot).
6 april 1964
van de Rotterdam naar de Overijssel D 815 , op de foto zie je een aardig zeetje.......zo te zien is de Overijssel hard aan het oplopen om olie te laden of lichte lasten over te geven. ( seamex )
Dat kan je zien doordat de rotan willen buitenboord hangen.......
Dat kan je zien doordat de rotan willen buitenboord hangen.......
3 juli 1964 - 16 juli 1964
Geplaatst bij de Dienst Conservatie Jagers en Fregatten te Den Helder en werkzaam op de Woendi en de Pelikaan e.a. beide waren oude Landingsvaartuigen ....
Op de 16e juli 1964 ben ik getrouwd met Ursula en kreeg ik trouwverlof.........bij terugkomst bleek ik op de P (overplaatsing) lijst te staan voor uitzending naar Curaçao, dat was leuk trouwcadeau van de KM temeer daar ik totaal niet op de waarschuwingslijst stond vermeld .
Normaal werd je van te voren gewaarschuwd dat er een uitzending aan zat te komen, maar voor mij was dit een nare ervaring daar ik ook voor het eerst papa ging worden.
Met ingang van 1 oktober 1964 ben ik bevorderd tot Matroos der 1e klasse en doorgevoerd naar de Marine Kazerne Amsterdam voor het ophalen van de tropenbarrang en ben per 22 oktober uit Nederland vertrokken per vliegtuig waarmee we op de 23e oktober de keerkring zijn gepasseerd.
Op de 16e juli 1964 ben ik getrouwd met Ursula en kreeg ik trouwverlof.........bij terugkomst bleek ik op de P (overplaatsing) lijst te staan voor uitzending naar Curaçao, dat was leuk trouwcadeau van de KM temeer daar ik totaal niet op de waarschuwingslijst stond vermeld .
Normaal werd je van te voren gewaarschuwd dat er een uitzending aan zat te komen, maar voor mij was dit een nare ervaring daar ik ook voor het eerst papa ging worden.
Met ingang van 1 oktober 1964 ben ik bevorderd tot Matroos der 1e klasse en doorgevoerd naar de Marine Kazerne Amsterdam voor het ophalen van de tropenbarrang en ben per 22 oktober uit Nederland vertrokken per vliegtuig waarmee we op de 23e oktober de keerkring zijn gepasseerd.
23 oktober 1964
Aangekomen op de Nederlandse Antillen werd ik geplaatst aan boord van Hr.Ms. Dubois F 809. Dit was een plaatsing die diep in mijn geheugen staat geschreven......oud schip (ex- Amerikaans fregat), met een puike bemanning. Vele reizen zijn mij ten deel gevallen naar Ver. Staten, Panama, Suriname, Fr. Guyana, Martinique , Puerto Rico, alle Boven- en Benedenwindse Eilanden en vele anderen.......Voor mij een geweldige beleving en de tropen...... een zaligheid want daar was ik aan gewend en voelde me als een vis in het water. De temperaturen deerde mij dan ook niet alhoewel ik wel op moest passen voor de zon !
Kijk ook op www.hrmsdubois.weebly.com
In deze periode werd er door mij veel aan diverse activiteiten deel genomen, ging vaak zwemmen , vissen , zeilen en sporten zoals afstand lopen in gezelschap van Harry Koster onze torpedomaker...... de rest van de tijd aan boord maakten we vaak door met een lekkere middagrust en/of het leggen van een kaartje, luisteren naar de muziek van een PickUp of Bandrecorder met muziek van de Mary Man en Jonny Holliday ...... In de avonduren was er naar ik dacht 2 x in de week een film voorstelling op de steiger. Zittend op een doos vol bier die zoals later bleek heel snel leeg raakte ????, kwamen we de uren van verveling wel door.....
Ruim een jaar tegen dezelfde klussen aan te kijken van je sobats is toch wel een lange tijd hoor....... dat ging uiteraard ook wel eens mis en vlogen ze elkaar weer eens te lijf !... uitspattingen werden vaak gezocht bij het stappen en feestpartijen die hier en daar wel eens werden georganiseerd, of een pakje wegbrengen bij C&A en daar blijven hangen aan de bar tot dat je er uit werd getrokken door de MP ! dat laatste hoorde langzaam maar zeker bij de sport ! Ik heb in mijn verder leven er veel verhalen over gehoord !
Kijk ook op www.hrmsdubois.weebly.com
In deze periode werd er door mij veel aan diverse activiteiten deel genomen, ging vaak zwemmen , vissen , zeilen en sporten zoals afstand lopen in gezelschap van Harry Koster onze torpedomaker...... de rest van de tijd aan boord maakten we vaak door met een lekkere middagrust en/of het leggen van een kaartje, luisteren naar de muziek van een PickUp of Bandrecorder met muziek van de Mary Man en Jonny Holliday ...... In de avonduren was er naar ik dacht 2 x in de week een film voorstelling op de steiger. Zittend op een doos vol bier die zoals later bleek heel snel leeg raakte ????, kwamen we de uren van verveling wel door.....
Ruim een jaar tegen dezelfde klussen aan te kijken van je sobats is toch wel een lange tijd hoor....... dat ging uiteraard ook wel eens mis en vlogen ze elkaar weer eens te lijf !... uitspattingen werden vaak gezocht bij het stappen en feestpartijen die hier en daar wel eens werden georganiseerd, of een pakje wegbrengen bij C&A en daar blijven hangen aan de bar tot dat je er uit werd getrokken door de MP ! dat laatste hoorde langzaam maar zeker bij de sport ! Ik heb in mijn verder leven er veel verhalen over gehoord !
1 februari 1965
Op 1 februari 1965 lagen we afgemeerd in de haven van Puerto Rico , en ging ik mee met excursie naar de Plaatselijke Amstel Cerveza Brouwerij ! Leuk opgezette excursie, doch de tapbaas wist niet goed hoe dorstig de Hollanders waren en belande al heel snel op de kruk en ik achter de tapkast !
In mijn beleving weet ik wel hoe ik de valreep af ben gegaan, maar hoe ik aan boord ben gekomen is me nu nog steeds een raadsel.......zo dronken als een Maleier, tot.......
.....ik werd geroepen en me moest melden bij de "ouwe "
(commandant) en hij vertelde me dat er een telegram was binnengekomen en dat ik vader was geworden van een zoon !....... geloof het of niet, maar ik was op slag nuchter!.....Schitterend !
Dat was een moment die je nooit meer vergeet !
In mijn beleving weet ik wel hoe ik de valreep af ben gegaan, maar hoe ik aan boord ben gekomen is me nu nog steeds een raadsel.......zo dronken als een Maleier, tot.......
.....ik werd geroepen en me moest melden bij de "ouwe "
(commandant) en hij vertelde me dat er een telegram was binnengekomen en dat ik vader was geworden van een zoon !....... geloof het of niet, maar ik was op slag nuchter!.....Schitterend !
Dat was een moment die je nooit meer vergeet !