Reisverslag smaldeel l
8 OKTOBER—23 NOVEMBER 1962
Den Helder—Ponte da Piedada—Gibraltar—Casablanca—Gibraltar— Lissabon—Den Helder
Smaldeel Commandant: commandeur H. M. van den Wall Bake
Hr. Ms. Karel Doorman, commandant: kapitein ter zee J. B. M. J. Maas
Hr. Ms. De Ruyter, commandant: kapitein ter zee Jhr. W. C. M. de Jonge van Ellemeet
Hr. Ms. Holland, commandant: kapitein-luitenant ter zee B. ter Brake
Hr. Ms. Rotterdam, commandant: kapitein-luitenant ter zee J. W. van de Graaf
Hr. Ms. De Zeeuw, commandant: luitenant ter zee der Ie klasse A. J. van Velthoven
Hr. Ms. Zeehond, commandant: luitenant ter zee der Ie klasse D. Schrijvershof
Hr. Ms. Tijgerhaai, commandant: luitenant ter zee der 2e klasse oudste categorie J. J. Vaessen
Hr. Ms. Karel Doorman en Hr. Ms. Rotterdam waren van 25 oktober tot 14 november van het smaldeel afgesplitst voor het brengen van bezoeken aan Istanboel en Piraeus.
Op maandag 8 oktober te 12.00 uur vertrok ik op Hr. Ms. De Ruyter, en bij ons Hr. Ms. Holland, Hr. Ms. Tijgerhaai en Hr. Ms. De Zeeuw uit de haven van Den Helder.
Hr. Ms. Karel Doorman vertrok om 12.00 uur uit Rotterdam, waarna op de Noordzee door de vliegtuigen en hefschroefvliegtuigen van vliegtuigsquadron 4 en 8 werd opgeland. Behalve Hr. Ms. Karel Doorman oefenden oppervlakteschepen in de namiddag met Thunderstreak-vliegtuigen van de tactische luchtmacht.
Op dinsdag 9 oktober, voeren we door het Engelse kanaal, en werd er wederom met de luchtmacht geoefend. Mijn eerste zeereis bij de marine was subliem te noemen waarbij er vele eerste indrukken zijn gemaakt die ik nu na 55 jaar nog steeds koester.
Het weer gedurende deze eerste oefenweek was bijzonder fraai, zodat alle oefeningen doorgang konden vinden. Zaterdag 13 oktober, nadat wij Hr. Ms. Holland van olie hebben voorzien ( olieladen op zee ) kwamen alle schepen op de achtermiddag ten anker op de rede van Ponte de Piedada. Het Portugese fregat, Corte Real, lag ter verwelkoming op de rede ten anker. Gezien het fraaie weer werden de bemanningen van de schepen in de gelegenheid gesteld om op zondagmiddag buiten boord te zwemmen, waar ik gretig gebruik van heb gemaakt. Deze belevenis is moeilijk te beschrijven maar de indruk zit in mijn hoofd gedrukt en zal het nooit meer verlaten,... wat is zo schip toch groot als je ernaast op de deining van de zee tegen de scheepshuid aankijkt. Blik je naar boven, c.a. 6 meter hoog zie je daar het dek waar je net nog stond te kijken of je veilig er vanaf kon springen........
's Zondagsavonds ging het smaldeel anker op en werd koers gezet naar het Gibraltar-oefenterreinen. Terwijl de overige schepen hun oefeningen voort zetten, liepen wij op maandagochtend 15 oktober de haven van Gibraltar binnen.
Dat was dus mijn eerste buitenlandse haven. Ik weet niet of ik toen aan wal ben geweest of dat het kort daarna is geweest. Er werd een nationaal saluut afgegeven, gevolgd door een saluut aan de vlag van de Flag Officer Gibraltar. Beide saluten werden correct beantwoord.
Het gedreun van deze saluutschoten galmde en denderde door de haven en weerkaatste tegen de bergen....... Mooi om dat de eerste keer mee te maken. ( in de reizen later heb ik dit veelvuldig meegemaakt waarvan ik dan ook geen melding meer van maak ! )
Nadat we olie hadden geladen vertrok het schip op de platvoetwacht weer naar zee.
Op vrijdagmiddag 19 oktober liepen alle schepen van het Smaldeel de haven van Gibraltar binnen.
8 OKTOBER—23 NOVEMBER 1962
Den Helder—Ponte da Piedada—Gibraltar—Casablanca—Gibraltar— Lissabon—Den Helder
Smaldeel Commandant: commandeur H. M. van den Wall Bake
Hr. Ms. Karel Doorman, commandant: kapitein ter zee J. B. M. J. Maas
Hr. Ms. De Ruyter, commandant: kapitein ter zee Jhr. W. C. M. de Jonge van Ellemeet
Hr. Ms. Holland, commandant: kapitein-luitenant ter zee B. ter Brake
Hr. Ms. Rotterdam, commandant: kapitein-luitenant ter zee J. W. van de Graaf
Hr. Ms. De Zeeuw, commandant: luitenant ter zee der Ie klasse A. J. van Velthoven
Hr. Ms. Zeehond, commandant: luitenant ter zee der Ie klasse D. Schrijvershof
Hr. Ms. Tijgerhaai, commandant: luitenant ter zee der 2e klasse oudste categorie J. J. Vaessen
Hr. Ms. Karel Doorman en Hr. Ms. Rotterdam waren van 25 oktober tot 14 november van het smaldeel afgesplitst voor het brengen van bezoeken aan Istanboel en Piraeus.
Op maandag 8 oktober te 12.00 uur vertrok ik op Hr. Ms. De Ruyter, en bij ons Hr. Ms. Holland, Hr. Ms. Tijgerhaai en Hr. Ms. De Zeeuw uit de haven van Den Helder.
Hr. Ms. Karel Doorman vertrok om 12.00 uur uit Rotterdam, waarna op de Noordzee door de vliegtuigen en hefschroefvliegtuigen van vliegtuigsquadron 4 en 8 werd opgeland. Behalve Hr. Ms. Karel Doorman oefenden oppervlakteschepen in de namiddag met Thunderstreak-vliegtuigen van de tactische luchtmacht.
Op dinsdag 9 oktober, voeren we door het Engelse kanaal, en werd er wederom met de luchtmacht geoefend. Mijn eerste zeereis bij de marine was subliem te noemen waarbij er vele eerste indrukken zijn gemaakt die ik nu na 55 jaar nog steeds koester.
Het weer gedurende deze eerste oefenweek was bijzonder fraai, zodat alle oefeningen doorgang konden vinden. Zaterdag 13 oktober, nadat wij Hr. Ms. Holland van olie hebben voorzien ( olieladen op zee ) kwamen alle schepen op de achtermiddag ten anker op de rede van Ponte de Piedada. Het Portugese fregat, Corte Real, lag ter verwelkoming op de rede ten anker. Gezien het fraaie weer werden de bemanningen van de schepen in de gelegenheid gesteld om op zondagmiddag buiten boord te zwemmen, waar ik gretig gebruik van heb gemaakt. Deze belevenis is moeilijk te beschrijven maar de indruk zit in mijn hoofd gedrukt en zal het nooit meer verlaten,... wat is zo schip toch groot als je ernaast op de deining van de zee tegen de scheepshuid aankijkt. Blik je naar boven, c.a. 6 meter hoog zie je daar het dek waar je net nog stond te kijken of je veilig er vanaf kon springen........
's Zondagsavonds ging het smaldeel anker op en werd koers gezet naar het Gibraltar-oefenterreinen. Terwijl de overige schepen hun oefeningen voort zetten, liepen wij op maandagochtend 15 oktober de haven van Gibraltar binnen.
Dat was dus mijn eerste buitenlandse haven. Ik weet niet of ik toen aan wal ben geweest of dat het kort daarna is geweest. Er werd een nationaal saluut afgegeven, gevolgd door een saluut aan de vlag van de Flag Officer Gibraltar. Beide saluten werden correct beantwoord.
Het gedreun van deze saluutschoten galmde en denderde door de haven en weerkaatste tegen de bergen....... Mooi om dat de eerste keer mee te maken. ( in de reizen later heb ik dit veelvuldig meegemaakt waarvan ik dan ook geen melding meer van maak ! )
Nadat we olie hadden geladen vertrok het schip op de platvoetwacht weer naar zee.
Op vrijdagmiddag 19 oktober liepen alle schepen van het Smaldeel de haven van Gibraltar binnen.
Zowel op zaterdag als op zondag werd een bustocht georganiseerd voor totaal 400 opvarenden van het smaldeel. De belangrijkste bezienswaardigheden in en om Gibraltar werden hierbij bezocht, zoals de Apes Den, Governor's Palace, Trafalgar Cemetry en de Charles V Wall. Verder werden voetbal wedstrijden tussen de schepen onderling gespeeld en was er gelegenheid om te tennissen.
Ik geloof niet dat ik daar gebruik van heb gemaakt daar ik in mijn beleving herinneringen heb dat ik lopend zigzaggend via de reguliere weg naar de apen ben gegaan en via de bekende trap weer naar beneden. Die apen leven daar als een vorst op het schiereiland, want ze werden beschermd. Sla niet want je hebt echt een probleem,.... maar ze jatten alles van je o.a. je Pet ! De legende verteld dat als de apen van de rots zijn Engeland Gibraltar verspeeld. Maandagochtend 22 oktober vertrokken de schepen weer uit Gibraltar om de oefeningen te hervatten.
Op vrijdagochtend de 26e werd rendez-vous gemaakt met Hr. Ms. Zeehond en stoomden de schepen in smaldeel verband de haven van Casablanca binnen. Er werd een saluut afgegeven aan de Marokkaanse natievlag, hetgeen correct werd beantwoord door het Marokkaanse fregat El Lahiq. Na het meren konden we gaan Passagieren, maar mochten alleen naar de Cashba als we in groepsverband ( 2 of meerdere) gingen , dus niet alléén.
Ik de Cashba kreeg ik weer veel indrukken te verwerken variërend, van jongens die gebrekkig Nederlands hun zuster aanboden tegen weinig geld, alsmede mannen die aan de binnenzijde van hun jas de z.g.n. Merken horloges verkochten voor weinig , maar zodra er werd geroepen "politie" wisten ze niet hoe snel ze uit de voeten moesten komen.
Gedurende het verblijf in Casablanca werden bustochten georganiseerd naar Rabat en door de stad zelf.
Tijdens dit weekend zijn op zondag de schepen opengesteld voor bezoek, c.a. 1000 inwoners van Casablanca maakten van deze gelegenheid gebruik, en ik vond het wel amusant.
Maar ook aan dit bezoek komt een eind, en zo verlieten we de 29e oktober om 09.00 uur weer de haven van Casablanca, uitgeleide gedaan door vele leden van de Nederlandse kolonie.
Op de 31e oktober op achtermiddag van donderdag l november arriveerde Wij weer in Gibraltar om een gedeelte van het personeel van de vakopleiding om te wisselen met personeel dat uit Nederland was aangekomen. Ik bleef aan boord want de Matrozen opleiding was nog niet ten einde. Ik kan me nog herinneren dat ik daar voor mijn vader een Ronson gasaansteker kocht met een goud V- tje erop.
Maandagochtend 5 november verlieten we de haven, teneinde de oefeningen te hervatten.
Maandagochtend 12 november'62 verliet ik met het smaldeel de haven van Gibraltar om de laatste oefeningen in het gebied van Gibraltar te beginnen.
Gedurende de nacht van 14 op 15 november voeren de schepen door de Straat van Gibraltar naar de Atlantische Oceaan.
Ik herinner me nog dat ik aan dek stond te kijken naar alle lichten aan weerszijde, want de doorgang van de Atlantische Oceaan / Middelandsezee is niet breed.
Na wederom veel oefenen die dag werd koers gezet naar Lissabon.
De volgende ochtend voeren de schepen de Taag op.
Te 09.15 uur meerden de schepen op uiteen liggende plaatsen aan de Taag-oever. Hr. Ms. Karel Doorman ging op de rivier ten anker
Hier werd dus weer volop gepassagierd, ook door mij.
Aan deze stad heb ik zoete herinneringen over gehouden !
Dagelijks werden bustochten gemaakt door Lissabon en omgeving waarvoor grote belangstelling bestond.
Tenslotte woonden ruim 400 opvarenden op zondagmiddag een voetbalwedstrijd bij tussen de Portugese clubs Benfica en Oporto.
In mijn grijze bovenkamer ben ik daar ook geweest, maar weet niet met zekerheid te stellen dat het deze clubs moet zijn geweest. Ik weet wel dat ik in Lissabon eens een wedstrijd heb gezien, dus zou ik het daar maar bij laten.
Op zaterdag- en zondagmiddag werden de oppervlaktesschepen, uitgezonderd Hr. Ms. Karel Doorman, (lag immers ten anker) opengesteld voor het publiek. Later bleek dat dit een fenomeen was wat in veel buitenlandse havens voor kwam. Op zich ook wel leuk want je liep altijd wel tegen iemand aan waar herinneringen aan over bleven en vaak ook uitnodigingen en correspondenties.
Op de dagwacht van maandag 19 november vertrokken alle schepen uit Lissabon om de laatste oefenweek van de najaarsreis op weg naar Nederland te beginnen. Helaas werkte het weer ditmaal niet meer mee; er stond een hoge deining, die vooral de onderzeeboten en de kleinere schepen in hun opmars vertraagde. Ik kan me nog herinneren dat er schepen bij waren die binnen bleven daar ze het niet aandurfden. Ik meen zelfs te herinneren dat o.a. een Duitse jager binnen bleef opdat hij een veel te hoge opbouw had.
Verschillende oefeningen moesten daarom worden afgelast.
Veel zee zieken aan boord, waar ik daar ook voor het eerst mee te maken kreeg....... de vissen vonden mijn maaginhoud wel lekker !
Op vrijdag op de dagwacht arriveerde Hr. Ms. De Ruyter op de rede van Den Helder. Het schip kon door de dichte mist eerst op de achtermiddag de haven binnenlopen.
Arie was Ontgroend ! ************************************************************
Ik geloof niet dat ik daar gebruik van heb gemaakt daar ik in mijn beleving herinneringen heb dat ik lopend zigzaggend via de reguliere weg naar de apen ben gegaan en via de bekende trap weer naar beneden. Die apen leven daar als een vorst op het schiereiland, want ze werden beschermd. Sla niet want je hebt echt een probleem,.... maar ze jatten alles van je o.a. je Pet ! De legende verteld dat als de apen van de rots zijn Engeland Gibraltar verspeeld. Maandagochtend 22 oktober vertrokken de schepen weer uit Gibraltar om de oefeningen te hervatten.
Op vrijdagochtend de 26e werd rendez-vous gemaakt met Hr. Ms. Zeehond en stoomden de schepen in smaldeel verband de haven van Casablanca binnen. Er werd een saluut afgegeven aan de Marokkaanse natievlag, hetgeen correct werd beantwoord door het Marokkaanse fregat El Lahiq. Na het meren konden we gaan Passagieren, maar mochten alleen naar de Cashba als we in groepsverband ( 2 of meerdere) gingen , dus niet alléén.
Ik de Cashba kreeg ik weer veel indrukken te verwerken variërend, van jongens die gebrekkig Nederlands hun zuster aanboden tegen weinig geld, alsmede mannen die aan de binnenzijde van hun jas de z.g.n. Merken horloges verkochten voor weinig , maar zodra er werd geroepen "politie" wisten ze niet hoe snel ze uit de voeten moesten komen.
Gedurende het verblijf in Casablanca werden bustochten georganiseerd naar Rabat en door de stad zelf.
Tijdens dit weekend zijn op zondag de schepen opengesteld voor bezoek, c.a. 1000 inwoners van Casablanca maakten van deze gelegenheid gebruik, en ik vond het wel amusant.
Maar ook aan dit bezoek komt een eind, en zo verlieten we de 29e oktober om 09.00 uur weer de haven van Casablanca, uitgeleide gedaan door vele leden van de Nederlandse kolonie.
Op de 31e oktober op achtermiddag van donderdag l november arriveerde Wij weer in Gibraltar om een gedeelte van het personeel van de vakopleiding om te wisselen met personeel dat uit Nederland was aangekomen. Ik bleef aan boord want de Matrozen opleiding was nog niet ten einde. Ik kan me nog herinneren dat ik daar voor mijn vader een Ronson gasaansteker kocht met een goud V- tje erop.
Maandagochtend 5 november verlieten we de haven, teneinde de oefeningen te hervatten.
Maandagochtend 12 november'62 verliet ik met het smaldeel de haven van Gibraltar om de laatste oefeningen in het gebied van Gibraltar te beginnen.
Gedurende de nacht van 14 op 15 november voeren de schepen door de Straat van Gibraltar naar de Atlantische Oceaan.
Ik herinner me nog dat ik aan dek stond te kijken naar alle lichten aan weerszijde, want de doorgang van de Atlantische Oceaan / Middelandsezee is niet breed.
Na wederom veel oefenen die dag werd koers gezet naar Lissabon.
De volgende ochtend voeren de schepen de Taag op.
Te 09.15 uur meerden de schepen op uiteen liggende plaatsen aan de Taag-oever. Hr. Ms. Karel Doorman ging op de rivier ten anker
Hier werd dus weer volop gepassagierd, ook door mij.
Aan deze stad heb ik zoete herinneringen over gehouden !
Dagelijks werden bustochten gemaakt door Lissabon en omgeving waarvoor grote belangstelling bestond.
Tenslotte woonden ruim 400 opvarenden op zondagmiddag een voetbalwedstrijd bij tussen de Portugese clubs Benfica en Oporto.
In mijn grijze bovenkamer ben ik daar ook geweest, maar weet niet met zekerheid te stellen dat het deze clubs moet zijn geweest. Ik weet wel dat ik in Lissabon eens een wedstrijd heb gezien, dus zou ik het daar maar bij laten.
Op zaterdag- en zondagmiddag werden de oppervlaktesschepen, uitgezonderd Hr. Ms. Karel Doorman, (lag immers ten anker) opengesteld voor het publiek. Later bleek dat dit een fenomeen was wat in veel buitenlandse havens voor kwam. Op zich ook wel leuk want je liep altijd wel tegen iemand aan waar herinneringen aan over bleven en vaak ook uitnodigingen en correspondenties.
Op de dagwacht van maandag 19 november vertrokken alle schepen uit Lissabon om de laatste oefenweek van de najaarsreis op weg naar Nederland te beginnen. Helaas werkte het weer ditmaal niet meer mee; er stond een hoge deining, die vooral de onderzeeboten en de kleinere schepen in hun opmars vertraagde. Ik kan me nog herinneren dat er schepen bij waren die binnen bleven daar ze het niet aandurfden. Ik meen zelfs te herinneren dat o.a. een Duitse jager binnen bleef opdat hij een veel te hoge opbouw had.
Verschillende oefeningen moesten daarom worden afgelast.
Veel zee zieken aan boord, waar ik daar ook voor het eerst mee te maken kreeg....... de vissen vonden mijn maaginhoud wel lekker !
Op vrijdag op de dagwacht arriveerde Hr. Ms. De Ruyter op de rede van Den Helder. Het schip kon door de dichte mist eerst op de achtermiddag de haven binnenlopen.
Arie was Ontgroend ! ************************************************************